Sunday, February 28, 2010

SAMBUTAN MAULIDURRASUL 2010


SAMBUTAN MAULIDURRASUL PANITIA PENDIDIKAN ISLAM, SK BUKIT RIMAU

26 Feb 2010~ Berlangsung majlis sambutan Maulidur Rasul. Majlis dimulakan dengan selawat atas Nabi Muhammad SAW yang diketuai oleh Ustaz Ruhimi Hamzah. Seterusnya perarakan mengelilingi kawasan sekolah dan berakhir di dewan. Majlis diteruskan dengan ucapan En Md Latif Bajuri dan diikuti oleh ceramah oleh Ustaz Asyaipul Adli Kasmin, JU Agama dari Sekolah Menengah Kwang Hwa, Klang.
Antara intipati ceramah beliau:
IMAN ~ bergantung kepada pemakanan kita.Inilah perkara penting yang amat perlu dijaga.

Maulidur Rasul atau dalam bahasa Arab bermaksud kelahiran Rasul adalah hari bersejarah keputeraan Nabi Muhammad S.A.W. Hari ini jatuh pada hari ke-12 bulan Rabiul Rabiul Awal Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April 571.

Ada kelebihan disediakan kepada orang yang memuliakan majlis keputeraan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam, kerana bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pun dikira mendapat pahala dan dimuliakan. Keberkatan mengadakan Majlis Maulud itu bukan sahaja didapati oleh orang yang mengadakan majlis itu, tetapi seluruh ahli rumah atau orang yang tinggal di tempat itu turut mendapat keberkatannya.

S E J A R A H H I D U P M U H A M M A D

USIA Abdul-Muttalib sudah hampir mencapai tujuhpuluh tahun atau lebih tatkala Abrahah mencuba menyerang Mekah dan menghancurkan Rumah Purba. Ketika itu umur Abdullah anaknya sudah duapuluh empat tahun, dan sudah tiba masanya dikahwinkan.

Pilihan Abdul-Muttalib jatuh kepada Aminah bint Wahb bin Abd Manaf bin Zuhra, - pemimpin suku Zuhra ketika itu yang sesuai pula usianya dan mempunyai kedudukan terhormat.

Sesudah itu mereka pindah bersama-sama ke keluarga Abdul Muttalib. Tak
seberapa lama kemudian Abdullahpun pergi dalam suatu usaha perdagangan ke Suria dengan meninggalkan isteri yang dalam keadaan hamil.

Begitu berita sampai kepada Abdul Muttalib ia mengutus Harith - anaknya yang sulung - ke Madinah, supaya membawa kembali bila Abdullah sudah sembuh. Tetapi sesampainya di Madinah ia mengetahui bahwa Abdullah sudah meninggal dan sudah dikuburkan pula, sebulan sesudah kafilahnya berangkat ke Mekah.
Kembalilah Harith kepada keluarganya dengan membawa perasaan pilu atas kematian adiknya itu. Rasa duka dan sedih menimpa hati Abdul Muttalib, menimpa hati Aminah, kerana ia kehilangan seorang suami yang selama ini menjadi harapan kebahagiaan
hidupnya.


Aminah sudah hamil, dan kemudian, melahirkan. Selesai bersalin dikirimnya berita kepada Abdul Muttalib di Ka'bah, bahwa ia melahirkan seorang anak
laki-laki. Alangkah gembiranya orang tua itu setelah menerima berita. Sekaligus ia teringat kepada Abdullah anaknya. Gembira sekali hatinya karena ternyata pengganti anaknya sudah ada.

Cepat-cepat ia menemui menantunya itu, diangkatnya bayi itu lalu dibawanya ke Ka'bah. Ia diberi nama Muhammad. Nama ini tidak umum dalam kalangan orang Arab tapi cukup dikenal. Kemudian dikembalikannya bayi itu kepada ibunya. Kini mereka sedang menantikan orang yang akan menyusukannya dari Keluarga Sa'd (Banu Sa'd), untuk kemudian menyerahkan anaknya itu kepada salah seorang dari mereka, sebagaimana sudah menjadi adat kaum bangsawan Arab di Mekah.

Pada hari ketujuh kelahirannya itu Abdul Muttalib minta disembelihkan unta. Hal ini kemudian dilakukan dengan mengundang makan masyarakat Quraisy. Setelah mereka mengetahui bahwa anak itu diberi nama Muhammad, mereka bertanya-tanya mengapa ia tidak suka memakai nama nenek moyang. "Kuinginkan dia akan menjadi orang yang Terpuji, bagi Tuhan di langit dan bagi makhlukNya di bumi," jawab Abdul Muttalib.

MUHASABAH DIRI:Penceramah mengingatkan..
Aku mengaku cinta dan kasihkan Rasul, …tapinya aku jarang ikut amalannya yang memohon Istighfar sekurang-kurang 70 kali sehari sedangkan dia sudah diangkat sebagai Penghulu syurga dan maksum dari segala dosa.





No comments: